ATELJÉUNDERVISNING
För dig som grundligt vill lära dig att teckna och måla erbjuder nu Ateljé Gärdet undervisning i mindre klasser.
Ateljéundervisningen är en förening av akademi och verkstad. Den är till stor del utformad efter de metoder som konstakademierna lärde ut under andra hälften av 1800-talet, d.v.s. att först teckna efter plana exempelbilder för att sedan övergå till runda föremål och slutligen levande modell, samt innefattande handledning i materialkunskap och verkstadspraktik. Kursplanen består av delmoment vars stegringsföljd överbryggar övergången från teckning till oljemåleri på ett systematiskt och lättillgängligt sätt.
Teckning efter förlagor
Vi kommer att börja med teckning efter litografier gjorda av Charles Bargue. Dessa övningar har som sin främsta uppgift att introducera teckningens grundläggande begrepp och framhålla ett strukturerat tillvägagångssätt som tillåter dig att förenkla och bearbeta visuell information. Du kommer att få lära dig hur du börjar en teckning genom inblockning av motivets ytterkontur för att på så sätt etablera riktigheten i proportion och gestik och därigenom ett helhetsintryck som både är förenklat och specifikt. Därefter lär du hur du vidareutvecklar teckningen genom att inteckna gränslinjen mellan ljus och skugga samt hur du med linjekvalitet och överlappningar förmedlar ett intryck av ljus och form.
Dessa övningar kommer att göras efter absoluta mått, dvs. teckningen kommer att göras i samma storlek som förlagan. Denna objektivitet i måttförhållandena tillåter dig att göra omedelbara jämförelser mellan teckning och förlaga vilket också medför större precision och ackuratess.
Klotsteckningen är ett förmedlande steg mellan förlagsteckningen och det nästkommande delmomentet i undervisningen som består av teckning efter gipsfigurer. Detta är det första struktiva momentet där du introduceras för de elementära grundformerna och hur dessa interagerar med ljus. Vi kommer att gå igenom grunderna i perspektivlära samt de principer som berör ljus och valörer, vilket tillåter att du kan teckna dessa former utifrån observation såväl som ur egen föreställning. Efter genomgång av de individuella formerna kub, sfär och cylinder kommer du teckna ett geometriskt stilleben som sammanställer alla formerna.
Klotsteckning och formlära
Teckning efter gipser
Vi fortsätter här att teckna efter runda föremål som även dessa är monokromt vita. Den enda skillnaden är att gipserna nu har en mer organisk form och deras specifika figur- och skugglinje behöver noga studeras genom observation. Dessa övningar utgör således en sammansättning av förlagsbladen och de geometriska klotsarna.
Vid dessa övningar kommer ännu mer betoning läggas vid hur du stämmer valörerna och förmedlar form, ljus och atmosfär samt visuell hierarki genom intressefokus. Vi kommer börja med att teckna efter enklare anletsdrag för att sedan gå vidare med olika ansiktsmasker, och slutligen fristående skulpturer. Det sista projektet kommer att tecknas på tonat papper, vilket gör det möjligt att utöver kol också göra förhöjningar med vit krita. Detta fördjupar förståelsen för valörer och är en teknik som mer efterhärmar måleri.
Figurteckning
Figurteckning är en väsentlig del av undervisningen, och verkande både som dess mål och medel sätter vi upp längre figurställningar som möjliggör ett närmare studium över tid, innefattande såväl de rent observerbara ljusintrycket som den mer bakomliggande strukturen.
En omfattande del kommer att ägnas anatomien och då främst kroppens “anatomiska landmärken” och de muskler som har en omedelbar inverkan på människans ytformer.
Utöver dessa lärarledda projekt i figurteckning erbjuds de som går kvällsklasserna även individuell kritik under kvällskrokin som Ateljé Gärdet har varje tisdag och torsdag.
Målning efter gipser
De här projekten markerar introducerandet av oljemåleri och verkar som ett förmedlande steg då det endast i materiellt avseende skiljer sig från föregående delmoment.
Lika som då utnyttjas endast svart och vit färg och de avbildade föremålen förblir vita gipsfigurer. Övergången till oljemåleri underlättas härigenom av att denna begränsade palett, kallad grisaille, istället tillåter dig att koncentrera dig vid det nya vad gäller oljefärgens materiella egenskaper, dess hantering och applikation.
Här introduceras även nödvändig manterialkunskap och om hur du preparerar och bereder ditt egna material, samt hur du bygger upp en bild med en strukturerad målningsföljd.
Stillebenmåleri
Nu utökas paletten något och färgerna gul och röd läggs jämte den redan svarta och vita. Anledningen till denna begränsade jordfärgskvartett är dels att mildra övergången mot den fulla färgskalan, men framförallt för att betona vikten av färgernas valör, mättnad och temperatur.
Om gipserna avbildades såsom fristående figurer kommer du nu att sammanställa flera olika föremål och får således tillfälle att mer ingående studera komposition.
Vidare kommer vi också studera oljefärgens förmåga att förmedla olika materialverkan.
